BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM

ASSALAMMUALAIKUM WBT


SELAMAT MEMBACA...

iklan sikit

iluvislam

my pet

Friday 24 April 2009

laskar pelangi

salam



hari ni nak berkongsi 1 movie indonesia ni...tajuknya LASKAR PELANGI...
bkn kisah cinta, tp kisah ttg kegigihan anak2 miskin di pulau bellitong(kalau xslh,mcm ni la ejanya) pada zaman 70-an,zaman di mana pulau ini kaya dgn bijih timah,tp hanya dimonopoli oleh sekelompok sahaja. jadi ramai lah anak2 dr golongan miskin yg xmampu bersekolah, dan ada berpendapat, yg tidak guna belajar,kerana akan end up jadik 'kuli' juga.
tp atas kegigihan dua org guru, bu muslimah dan pak arfan(kalau xsilap nama), mereka mgambil pelajar dgn upah yg murah. sekolah ni based on pelajaran budi pekerti, di selit dgn sejarah2 islam,etc.
sebak, berlinang air mata tgk cerita ni. pada awal cerita, untuk dibolehkan mengajar, sekolah ni memerlukan minimum 10 org pelajar, mujur di saat2 akhir dtg seorg pelajar istimewa memnuhi kuota 10 org itu.
bnyk liku2 dihadapi,banyak jugak adegan2 menarik...
ada jugak kisah lintang yg genius,tp terpaksa berhenti belajar disebabkan ayahnya yg hilang di lautan. ada jugak kisah ikal yang jatuh cinta dgn seorg budak cina disebabkan kukunya yg cantik(???apakah???) dan mngejar cita2 nya ke kota paris. ada jugak kisah mahar yg kreatif dan mengkoreografikan tarian yg mmbolehkan mereka memenangi piala pertama mereka.
pnjg la pulak kalau nak bercerita penuh,boleh la tonton sendiri...



"setiap warga berhak mendapat pendidikan'' -ayat di penghujung movie ni... :-))

3 comments:

irshadian said...

amal baru baca half novel dia d pdf, dah keluar movie plak

raihan said...

iya?ntah,km jrg bc novel skrg...
tp bes jugak movie dia...cuma pelik ja org zmn dl pakai tudung dgn skirt nmpk betis...:-P

Ahya said...

betape pendidikan itu pntin9..
:)